Dans |
|
|
|
|
Dansledare i Sverige |
|
Heléne Don Lind |
|
|
Mea Nordenfelt |
|
|
Natalia Wrighed076–869 67 24 |
|
|
Dans till klezmermusik |
Klezmer är dansmusik! Det var så det började – som funktionell
musik på bröllop och andra högtider och fester. Musiken och
dansen genomsyrade bröllopet som kunde pågå i flera dagar.
Man dansade bl a freylechs, hora/zhok och sher (se beskrivningar nedan).
Kvinnor och män dansade oftast åtskilda. I de fall de dansade tillsammans
höll man en näsduk mellan sina händer av anständighet.
|
Varför försvann dansen?av Helen Winkler |
Du undrar kanske varför dansen nästan försvann i det judiska samhället.
Uppriktigt sagt så försvann den egentligen inte. De chassidiska judarna
fortsatte dansa sin version av de traditionella danserna (men även
deras danser förändras, t ex kvinnornas "simche dances"). Hur som helst,
för oss andra är det säkrast att säga att dansen praktiskt taget försvann
(undantaget en modern variant av freylechs). Den mest tragiska orsaken
till detta är Förintelsen; de samhällen där danserna utfördes utraderades
liksom befolkningen. De som överlevde assimilerades in i det moderna samhället.
Staten Israel bildades och man skapade en ny, livfull folkdans. |
|
Hur dansar man? |
De mest förekommande traditionella danserna bygger på grundsteg
med stort utrymme för (individuell) improvisation.
Korreograferade danser är mindre vanliga. Man dansar mest på
led eller i ring med improviserade solon i ringen men det förekommer
även danser i smågrupper. Direkta pardanser
förekom inte i traditionell judisk dans, ej inberäknat de
för tiden och platsen populära danser (som t ex vals) som också kunde
förekomma på judiska fester. |
|
Freylechs |
Detta är den vanligaste gruppen av dansen bland östeuropeiska judar.
Det är den som förekommer i alla gamla filmer och stegen är
basen i den judiska dansen. Samma steg och stil kommer tillbaka i en mängd
olika danser såsom chosidl, terkish, sher och patchtants.
En modern variant av freylechs dansas idag på judiska fester. |
|
Bulgar |
Bulgar-stegen är välkända hos alla som har dansat balkandans men namnen
varierar, t ex sarba i Rumänien, debka i Grekland/Mellanöstern
och hora i Israel. |
|
(Långsam) Hora/Zhok |
Icke att förväxla med israelisk hora (se bulgar) eller
rumänsk dito där hora ofta refereras till en slags
sågtandsmönstrad dans.
I övriga Balkan finns många olika hora/horo/oro som
kort och gott är ett icke specifierat ord för (ring-)dans. |
|
Patch tants |
Det finns många varianter av denna dans. En variant dyker upp i
den gamla jiddischfilmen ”The Dybbuk”. Vizonsky (forskare) anser att
denna dans välkomnade den nygifta bruden i kretsen av gifta kvinnor. |
|
Sher |
Sher (=sax), även kallad Volzeni tants (Rivkind) och Hachnaah,
kan beskrivas som en judisk square dance. Det var en populär dans
på judiska bröllop både i Europa och Amerika.
Det finns flera teorier om hur dansen uppstod och varför den
kallas Sher. Enligt Beregovski (musikforskare) var det ursprungligen en kvinnodans
eftersom män och kvinnor inte brukade dansa tillsammans. |
|
Helen Winklers hemsida www.yiddishdance.com Helen är dansare, danspedagog och forskar i judisk dans. Resterande texter är från danskurs och intervju (juli 2006) med Steve Weintraub, också dansare, danspedagog och forskare i judisk dans samt från artikeln ”A few notes and observations on the theory and performance of klezmermusic” av Pete Sokolow, musiker och historiker. Miriam Oldenburg |
|